Fake News i Hejt

Obecnie wszyscy uważniej śledzimy informacje, to z pewnością część rodziców w naturalny sposób, podczas rozmów lub oglądania telewizji, tłumaczy dzieciom podstawy zasad weryfikacji źródeł czy wiary lub braku wiary w dany przekaz.

Fake newsy wyjaśniają je w prosty i precyzyjny sposób.

Wagę kwestii fake newsów w dobie wszechobecnych informacji na temat koronawirusa pokazuje m.in. polityka największych portali internetowych. Np. YouTube wyłączył płatności dla autorów filmów w jakikolwiek sposób powiązanych z wirusem. Allegro blokuje możliwość sprzedawania produktów pod nazwą koronawirusa. Jednak nie da się zapanować nad całym internetem, szczególnie nad komunikatorami, poprzez które rozmawiają i przesyłają sobie linki uczniowie. Nic nie zastąpi wiedzy i zdrowego rozsądku.

Fake News – to fałszywe wiadomości rozpowszechniane w celu wprowadzenia w błąd.

Istnieją boty tworzące fałszywe wiadomości, a nawet całe systemy uwiarygodniania informacji, by wyglądały na poważne artykuły. Są także tworzone przez zwykłych użytkowników portali społecznościowych.

Fake newsy wpływają na wybory państwowe, kwestionują osiągnięcia nauki. Zmieniają naszą rzeczywistość na podstawie fałszywych danych. Zawsze:

-sprawdźmy redakcję, autora, źródła, datę

-przeczytajmy całość

-ceńmy obiektywizm

-jakość, nie ilość

-wiarygodność konta

Jeszcze istotniejszą kwestią w kontekście sytuacji uczniów jest hejt. Jak wiemy, aktualnie młodzież nie może wyjść z domu. Ten fakt, w połączeniu z niespożytkowaną energią, hormonami, lękiem, nudą, konfliktami rodzinnymi, godzinami spędzonymi przed komputerem i wieloma innymi czynnikami, budzą chęć wyładowania nerwów na otoczeniu, a szczególnie na słabszych rówieśnikach. Gdy nie można „wyżyć się” sportowo lub towarzysko w inny sposób, dużo prostszym rozwiązaniem jest internetowy hejt.

Hejt – od ang. hate czyli nienawiść.
Dobrze określa istotę zjawiska, które polega na publikowaniu obraźliwych lub agresywnych treści w internecie.
Krytyka to nie hejt. Jak to rozróżnić?
Krytyka jest oceną zawierającą argumenty, służącą polemice, wyrażaniu opinii.
Hejt ma na celu obrażanie i zrobienie przykrości.
Hejterzy nie są odważni. Hejtując kogoś, przyznajemy, że nie mamy ciekawych zajęć i tracimy czas na to, by kogoś obrazić. Hejterów należy ignorować.
Jeżeli czujemy, że nie radzimy sobie z hejtem, należy poprosić o pomoc rodziców lub nauczyciela.
Hejt grozi:
-upublicznieniem
-konsekwencjami prawnymi
-konsekwencjami w przyszłości (w sieci nic nie ginie).
Marzanna Mysiak